GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK
GEÇİRGEN ODAK

GEÇİRGEN ODAK

MİMARİ   25.12.2017

İstiklal Caddesi, geçmişindeki çöküş - yükseliş dönemleri de akılda tutularak 20. yüzyıl başından günümüze dek nitelikli yapıların dokuduğu, hala ve yeniden içerik üretebilecek bir "kent parçası". Uzunluğu 2 kilometreyi bulan, eni yer yer 15 metreye dek daralan bu kanyon, içindeki binlerce insanın devinimiyle özgün bir mekan deneyimi sunuyor. Bu, dar cephelerine karşılık arka sokaklara uzanan bina derinliklerinin imkan verdiği fakat üst katlara çıktıkça tenhalaşan, caddeyle bağı kopan ve dolayısıyla zemin kata hapsolan bir deneyim. Galatasaray Meydanı'nı tutan YKKS, tam bu noktada önem kazanıyor. Tünel ve Taksim Meydanları arasında kıvrılarak uzanan İstiklal Caddesi'nin dar kesiti bu yapının önüne gelince açılıyor; meydan binayı, bina meydanı kuruyor. YKKS, zemine hapsolan deneyimi meydandan binaya aktarıyor; bir başka deyişle bina meydanın devamı haline geliyor.

 

YKKS yeni bir bina olmakla birlikte, Paul Schmitthener'in 1958 tasarımı yapısının bir nevi dönüşümü olarak nitelendirilebilir. Kütlesi, İstiklal Caddesi ve Ara Sokak'a bakan cephe düzeni, kat hizaları ile dikey taşıyıcıları aynen tutularak meydana baktığı noktada binanın içi boşaltıldı. Bu boşluk, YKKS'nin sırasıyla kitabevi, müze, sergi salonu, performans salonu, kütüphane ve son olarak yayınevi işlevlerini rampalar dizisiyle birbirine bağlayarak kamusal bir hat, bir ara mekan oluşturuyor. Binanın kitabevi, sergiler ve salon arasındaki dolaşımı bir canlının iç yapısı gibi meydan tarafından izleyenler için sergilenebilirken, binaya tırmanan izleyiciye çeşitli işlevler arasındaki seyahatinde İstiklal Caddesi ve Galatasaray Meydanı'nı farklı açı ve yüksekliklerden tecrübe etme fırsatı sunuyor. Bununla birlikte en can alıcı duraklardan birini, YKKS koleksiyonundaki en önemli eser; İlhan Koman'ın Akdeniz Heykeli tutuyor. Heykel burada yapının olduğu kadar, meydanın ve kentin de bir parçası haline geliyor. Son olarak korunan cepheler, orijinal yapının hatırasına saygı gösteriyor ve toplumsal belleğe hitap ediyor. 

 

Bu süreçte; kamuya açık bir kültür sanat merkezini fiziksel olarak da etrafındaki kentsel dokuya eklemek, dolayısıyla kentsel dokuyu da merkezin iç mekanına katmak; böylelikle tecrübeleri, bakış açılarını ve olasılıkları çoğaltmak ana motivasyon olmuştur.

 

Proje | Yapı Kredi Kültür Sanat

 

Proje Ekibi | Mehmet Kütükçüoğlu, Ertuğ Uçar

 

Onur Akın, Tuberk Altuntaş, Ethem Aybar, Hande Ciğerli, Alev Dağlı, Gökçen Erkılıç, Avşar Karababa, Müge Kuzubaşıoğlu, Serhat Özkan, Pınar Sönmez, Nazlı Tümerdem, Mert Üçer, Mert Velipaşaoğlu, Yiğit Yalgın, Emrah Yergin

 

Proje Yönetimi | Mentor Proje Yönetimi

 

Statik Proje | AR-ÇE Mühendislik

 

Mekanik Proje | Okutan Mühendislik

 

Elektrik Projesi | Promer Mühendislik

 

Aydınlatma Projesi | UKON Aydınlatma

 

Akustik Danışmanı | Dr. Duyal Karagözoğlu

 

Yangın Danışmanı | Etik Mühendislik,Danışmanlık

 

Yönlendirme Tasarımı | Koray Özgen

 

Alan | 5000 m²

#Teğet Mimarlık #Ertuğ Uçar #Mehmet Kütükçüoğlu #Yapı Kredi Kültür Sanat #YKKS #İstanbul #İstiklal Caddesi #mimari tasarım #cephe tasarımı


Sayfanın Başına Dön