Voyage d'Orient
MİMARİ 28.09.2015
19. yüzyıldan itibaren tüm gezginlerin izlenimlerini aktardığı küçük “cep defterleri” bugün, eskiye dair birçok iz bıraktı.
20. yüzyılın dahi mimarı Le Corbusier de seyahatleri sırasında her zaman yanında günlük notlarını tutacağı bir eskiz defteri bulundururdu. Gözlemlerini yazdığı, çizimler yaptığı, buluşmalarını, günlük programını tuttuğu, hesaplamalar yaptığı, rotasını çizdiği, deneyimlerini, şaşkınlıklarını yansıttığı not defterleri Fondation Le Corbusier tarafından "Voyages d'Orient" adı altında bir kitap olarak yayınlandı.
Le Corbusier’in 1911’de başladığı Balkanlar, İstanbul, Prag, Bükreş ve Yuananistan’a yaptığı seyahati, kariyerindeki birçok mimari tasarıma ilham kaynağı olacaktı.
Corbusier özellikle İslam mimarisi ve Osmanlı evlerindeki mekan organizasyonundan, cumbalardan ve çıkmalardan etkilendi. Villa Jeanneret-Perret, Villa Favre Jacot ve Villa Schwob tasarımlarında, özellikle Osmanlı evindeki sokağa bakan sağır cepheler ve iç avlulardan esinlendi.
Le Corbusier’nin İstanbul’da klassizmin modernizmle buluştuğu bir arayış içinde olduğu söyleniyor. Bu seyahatinden tuttuğu günlüklerden notlarıyla birlikte İstanbul eskizlerini derledik. Sırasıyla:
1."Bizans, 7 tepe."
2."Baktığımız bu noktadan, birbirini üzerine yığılan selvi ağaçlarının ötesinde Haliç'i görebiliyoruz."
3."Constantinople, 1911 (Galata Kulesi, Pera Silüeti) " (yukarıda)
4."Her yerden yükselen ağaçlar arasında asil mimarlık örnekleri"
5."Çarşılar"
6."Stamboul, Purizmle örtüşen dikey formlar. Bilinmeyen bir Helenizm'den gotiğe doğru..."
7."Stamboul: Müezzinler, nargileler, sessiz mezarlıklar."
8."Topkapı Sarayı"
9."Stamboul: Zarif formların hoş melodileri."
10."Eyüp, mezarlık yolu."
1
VİYADÜK ALTINDA SANAT MERKEZİ
2
YAYOI KUSAMA X LOUIS VUITTON İŞBİRLİĞİ
3
SO? VENEDİK MİMARLIK BİENALİ'NDE | HAYALET HİKÀYELERİ: MİMARLIĞIN ÇUVAL TEORİSİ
4
MAA İMZALI TPAO YÖNETİM BİNASI
5
PİN MİMARLIK İMZALI BURSA CAN EVİ