VitrA İLE KENTİN HAYALLERİ: ANKARA

VHABER   30.09.2016

VitrA'nın; kentlerin ihtiyaç, beklenti ve hayallerine odaklanan tartışma dizisi "VitrA ile Kentin Hayalleri", 28 Eylül Çarşamba günü "Modernin İzlerini Süren Bir Başkent Olmak" başlığı altında Ankara’ya konuk oldu.

Hızla ve hırsla büyüyen kentlerin ortak sorunlarını göz ardı etmeden kente dair yapıcı, dinamik, ufuk açıcı tartışmalara platform oluşturmayı hedefleyen panelin moderatörlüğünü Yekta Kopan üstlenirken, TED Üniversitesi Çok amaçlı Salonu’nda düzenlenen etkinliğe Murat Tabanlıoğlu, Ali Cengizkan ve Hakkı Ergök konuşmacı olarak katıldı.

"Dünyadaki pek çok başkent gibi 20. yüzyılın başlarında kurulan ve zorlu bir coğrafyada yer alan Ankara, 1920 - 1950 yılları arasında inşa edilen yapılarıyla modern bir mimarlık mirasına, dolayısıyla dünya literatüründe önemli bir yere sahip. Bu özelliğiyle, ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara kaynaklık eden bir laboratuvar niteliğini taşıyor" şeklinde belirten Ali Cengizkan, Ankara Mimarlar Odası'nın bildirisini gündeme getirerek, başkentteki modern yapıların yıkım tehdidi altında olduğuna dikkat çekti.

Sabahattin Ali'nin ünlü romanı Kürk Mantolu Madonna'yı referans alan ve Londra Tasarım Haftası'nda sergilenen enstalasyonundan söz eden Murat Tabanlıoğlu, kitapta 1930'ların Ankara ve Berlin'inin anlatıldığından bahsederek, Berlin'deki binaların çoğunun hala ayakta olduğunu ve yaşadığını belirtti. Tabanlıoğlu, eski bir binayı yıkmanın kolay olduğunu, önemli olan şeyin, ona yeni bir işlev kazandırarak yaşatmak olduğunu vurguladı.

Pek çok kişinin hayatında bir buluşma noktası olarak yer bulan İstanbul'daki Atatürk Kültür Merkezi'nin (AKM) de konu edildiği etkinlikte, AKM kapanmadan önce sahnelenen son oyunda rol alan Hakkı Ergök, Kızılay'a adını veren Kızılay Binası’nın da artık olmadığını söyledi. 3 yaşında geldiği Ankara'da bir sanat insanı olarak yetişen ve kentin dönüşümlerine tanıklık eden Ergök, Türkiye'nin 1944 yılında yapılmış ilk toplu konut projesine ev sahipliği yapan Saraçoğlu Mahallesi'nin çocukluğundaki döneminden bahsetti. Sanatçı, mahallenin tiyatro salonu ve kütüphanesi olduğuna da dikkat çekerek bugünün modern konut projelerini sorguladı.

Bir izleyicinin, "Ankara'nın hayali, kendisine İstanbul'dan bakmaktan kurtulmak olabilir mi?" sorusuna Yekta Kopan, "Aslında Türkiye'deki birçok merkezin hayali, kendisine İstanbul'dan ya da tek bir merkezden ya da tek bir dünya görüşünden bakmaktan kurtulmak olmalı" şeklinde yanıt verdi. Bir başka izleyici ise "Ankaralı nasıl Angaralı'ya dönüştü? Ankaralı Angaralı olmaktan nasıl kurtulur?" diye sordu.

İzmir'de başlayan, ardından Adana ve Ankara ile devam eden "VitrA ile Kentin Hayalleri" tartışma dizisi, Kayseri ve Antalya etkinlikleriyle son bulacak. Proje kapsamında, Cemal Emden’in gözünden bu kentleri odağına alan ve kentlerdeki tartışmaları özetleyen bir kitap yayımlanacak.



Sayfanın Başına Dön